Ik zie ik zie wat jij niet ziet…
Voor de groep stond een deelnemer.
Blauwe broek, kaki trui. Sportschoenen. Een bril. Bruin haar en blauwe ogen.
Geloof ik…
Want toen de trainer hem wegstuurde en ons vervolgens vroeg wat we nu gezien hadden wist ik dat niet zo zeker meer. Was het wel een trui geweest of toch een vest? Blauwe ogen, of had ik daar toch iets anders van gemaakt dan het in werkelijkheid was? En toen we werden doorgevraagd over houding, uitstraling en impact werd het helemaal een vaag verhaal.
Wat zie je eigenlijk?
En klopt wat jij ziet wel met wat er voor je neus gebeurt?
We denken het vaak zo zeker te weten. Geloof me, ik ben zelf een ster in mezelf geloven en kan daar een ander ook nog eens van overtuigen. Toch ontdek ik nog geregeld dat er wel degelijk sprake is van enige nuance. Of dat er gewoon ook een mogelijkheid bestaat het geheel door een andere bril te bekijken met een heel andere (of voor de verandering gewoon eens geen) conclusie tot gevolg.
Hoe jij interpreteert wat je ziet en wat je vervolgens met die conclusies doet, kan grote gevolgen hebben voor de ander. Zeker wanneer het om signalen gaat die kunnen duiden op kindermishandeling. Binnenkort staan we daar weer extra bij stil in de week tegen kindermishandeling – 15 tot 21 november. Ook in The Carousel is dit het thema van deze maand.
Het inzetten van de Meldcode begint bij een objectieve observatie. Het bewust worden van jouw interpretaties en weten welke vervolgstappen daarbij horen. Om daar meer over te weten ga ik in gesprek met expert Florieke Stofmeel van FlexFlow. Zij weet als geen ander hoe, wanneer en waarom je de Meldcode inzet en kan dit ook nog eens op een duidelijke en prettige manier aan je uitleggen.
Daarnaast ontvang je, zoals altijd 😉 , een inspirerend magazin vol tips, tools en oefeningen die je als pedagogisch coach kunt inzetten om dit thema actief op de kaart te zetten.
Doe jij deze ronde weer mee?
Inschrijven kan HIER.
Investering: € 7,50