Teamcoachen met IKEA

Wat een IKEA-bouwpakket je kan leren over de samenwerking van je team…

Voor je ligt het IKEA-pakket klaar om geopend te worden. In die doos zit een bouwtekening, en die is best goed. Meer dan goed zelfs. Zoals we IKEA kennen mogen we een uitgewerkt stappenplan van A tot Z verwachten. Waarbij iedere mogelijke ruissituatie is ondervangen door een bijpassend verhelderend plaatje.

Jouw opdracht:
Coach je collega’s op het in elkaar zetten van dit meubelstuk.
Het resultaat moet daarna voor langere tijd bruikbaar zijn.

Zeg nu zelf…
Hoe moeilijk kan het zijn?

Dus verzamel je iedereen en deel je het plan.
Nog voor je klaar bent met je doordachte toelichting staan je collega’s al om het pakket. Ze hebben er zin in en willen aan de slag. Maar dan ontstaan de eerste kreukels in het verhaal, want:

De een wil eerst de handleiding van voor tot achter doorlezen.
– ‘ik moet eerst het plaatje helder hebben’.

De ander leeft zich uit op het karton.
– ‘ Eerst de rommel weg hoor, dan kan ik pas nadenken!’
En gooit per ongeluk ook het doosje met schroeven in de container…

Weer een ander pakt gewoon alle onderdelen uit de doos en begint met bouwen.
 ‘ Je kent me! Ik moet het gewoon gaan doen, dan kom ik er wel!’
Maar krijgt ondertussen ruzie met collega 1 die na het lezen van de handleiding graag alle onderdelen eerst op een rijtje tegen de muur zet, en nu haar systeem kwijt is.

Collega 2 is het daar wel mee eens en begint het geheel te onderbouwen met argumenten.
Terwijl collega 3 toch al best aardig op weg was.
(… tot ze bij de schroeven aankwam.)

Terug naar jou.
Wat was ook alweer je opdracht?
En hoe ga je het aanpakken?

Dat is precies het issue waar veel managers en pedagogisch coaches tegenaan lopen.
De beleidsvoornemens omzetten in een goed plan, dat lukt nog wel.
Maar dan…

Dan krijg je te maken met meer dan alleen je bouwtekening. Met mensen, leerstijlen, belemmerende overtuigingen, gekleurde brillen, tijd, dagelijkse beslommeringen, etc. Kortom, de dynamiek van het team binnen een vaststaande context. En voor je het weet ben je de draad van je plan kwijt.

De grootste verleiding op dat moment is iedereen wegsturen en het zelf even fiksen.
Ben je van al het geneuzel af.

Lekker resultaatgericht wel, maar het belang van het proces verlies je dan toch uit het oog.
En het is juist de combi van proces en resultaat waar coachen over gaat.

Meteen even een aandachtspunt:
De focus ligt bij het uitrollen van beleidsvoornemens uiteraard op het gewenste resultaat. Je noemt dit dan ook je resultaatdoel. Maar om daar te komen heb je een proces nodig. Het proces van wat er nodig is om van A naar B te komen. Dat is je procesdoel.

Je gebruikt het resultaatdoel om je focus scherp te houden. Maar je energie richt zich vooral op de vraag HOE je de ander kunt ondersteunen wanneer ze de beweging van A naar B maakt.

Ga jij het oplossen, dan ontneem je de ander haar proces.
En dus de leerervaring die nodig is om bij het gewenste resultaat uit te komen.

Nu is het niet zo dat je niks mag doen of oplossen. Maar als je betrokkenheid en samenwerken wilt vergroten dan richt de manier van oplossen zich op het zoeken van de juiste interventies om het proces te stroomlijnen. Je geeft de juiste kaders voor het speelveld van de ander. Je biedt werkvormen die voor inzicht kunnen zorgen. Je neemt tijd om iemand mee te nemen in hoe iets werkt zodat ze het daarna zelf kan proberen.

Nuttige werkvorm:
Een IKEA pakket in elkaar zetten is een voorbeeld van een werkvorm waarmee je op een snelle manier inzicht kunt geven in de dynamiek van een team. Waarna je het gesprek aan kunt gaan of dit ook een gewenste dynamiek is, en zo niet, hoe men het dan zou willen zien. Inzicht in elkaars manier van werken, denken en oplossen is een voorwaarde om tot een prettige werkflow te komen met elkaar. Precies wat je wilt wanneer je beleidsvoornemens gaat uitrollen in de praktijk. En reken maar dat je met een IKEA bouwpakket in 1 avond precies de dynamiek van het team boven tafel hebt.

De eerste stap in vertalen van beleid naar praktijk heb je daarmee gemaakt. Wil je ook de rest van de stappen goed uitzetten? Dan past Beleid in Praktijk waarschijnlijk in je planning.