Waar denk jij dan aan? Aan een hele poppenkast aan attributen om je verhaal te ondersteunen? Het kunnen inzetten van allerlei typetjes en stemmetjes? Heel hard werken en enthousiaste, zelfs een beetje te drukke kinderen?
Wat is het eigenlijk?
En belangrijker nog, waarom zou je het doen?
Voorlezen staat voor mij gelijk aan quality-time. Heerlijk tegen elkaar aanhangen terwijl je een (prenten)boek voorleest. Je samen verliezen in een verhaal en fantaseren hoe het verder zou gaan. Je verwonderen over de acties van de hoofdpersoon en meevoelen met zijn teleurstelling. Samen opzoek naar de gele ballon of de gestolen taart. Lekker in onze eigen voorleesbubbel waar we kunnen opgaan in magische fantasieën.
Dat mijn kinderen daar ook geen genoeg van konden krijgen bewijst het feit dat ik nog steeds met regelmaat voorlees uit grown-up boeken als de ‘Grijze Jager’ en ‘Harry Potter’. En ja, ook jongens van vijftien jaar kunnen daarvoor zwichten… Het is een soort familietraditie geworden om series al lezend te verzamelen. Ik geniet nu al van de gouden herinneringen die mijn kids hebben bij hun eigen series. Just fun!
Interactief voorlezen daarentegen klinkt heel professioneel. Iets waar we ons bewust van moeten zijn, en dan goed doordacht moeten inzetten. Waar je je hoofd over moet breken om te bepalen wat het juiste moment is en je jezelf in moeten trainen. Maar als je er zo naar kijkt mis je de hele essentie.
Hoewel voorlezen ontzettend veel voordelen heeft voor de taalontwikkeling, en interactief voorlezen uitnodigt tot het oefenen met allerlei skills die handig zijn om je als kind in te ontwikkelen. Is het niet iets dat je vanuit deze houding zou moeten aanvliegen.
Interactief, het woord zegt het al. Er is sprake van interactie. En interactie is er alleen als er sprake is van een bepaalde relatie. Je reageert op de ander, samen vertel je een verhaal en bij voorlezen is het onderwerp daarvan het boek. Zonder die verbinding kun je nog zo mooi voorlezen, als je de connectie niet hebt dwalen de kinderen weg. Als het thema niet matcht met dat wat hen interesseert mis je de aansluiting. Interactie kun je dan wel vergeten. Het is juist die klik waardoor je samen kunt opgaan in het verhaal, of dat nu een eenvoudig prentenboek of volwaardig leesboek is.
Iemand die je hier alles over kan vertellen is Chantal Mailly. Ervaren logopedist en eigenaar van Logomedia en de Groeischool. Haar missie? Meer aandacht voor taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornis.
Daarom heb ik haar uitgenodigd de expert te zijn in de volgende ronde van The Carousel.
Datum: 6 oktober
Tijd: 20.00 uur
Kun je op dit tijdstip niet aanwezig zijn maar wil je wel meedoen?
Geen probleem, je kunt het webinar tot een week na deze datum terugkijken.
Voor slechts €7,50 doe je mee.
Schrijf je HIER in en lees hoe het in zijn werk gaat.
Een carrousel-ronde bestaat uit:
⇒ Een Webinar waarin ik in gesprek ga met de expert – Chantal Mailly dus.
Ook jij kunt je vragen stellen. Zowel in het webinar zelf als vooraf door ze toe te sturen als case.
⇒ En The Magazin – een online tijdschrift vol aanvullende inspiratie maar vooral ook praktische tools om zelf met je team mee aan de slag te gaan.
Zo vind je in het komende Magazine bijvoorbeeld een checklist voor je leeshoek, praktische tips om interactief voorlezen goed aan te pakken en een duidelijk overzicht van de stappen in de taalontwikkeling van jonge kinderen.
Met de kinderboekenweek in het vooruitzicht een super relevant en leuk thema. Want hoe tof zou het zijn om bijvoorbeeld samen eens goed je leeshoek onder handen te nemen!