Focussen op het resultaat.
Het is de eerste actie die je onderneemt als je ergens verandering in wilt brengen.
Wat is het doel waar je aan wilt gaan werken? Hoe ziet dat gewenste resultaat eruit?
Het is stap 1 wanneer je de nieuwe focus vast stelt voor het jaar.
En stap 1 van een coachproces.
Waar gaan we heen?
En het is een goede stap, begrijp me niet verkeerd.
Het is DE stap om te beginnen wanneer je beweging wilt creëren.
Want op het moment dat je het gewenste resultaat helder hebt, ontstaat er een gat tussen de realiteit en de gewenste situatie.
Over het algemeen triggert dat de neiging tot willen oplossen van problemen en dit gat is duidelijk een probleem. Het is dus een goede motivator om tot actie aan te zetten.
Alleen, als dit de enige stap is die je zet, dan loop je vroeg of laat toch vast in het proces met de coachee.
Waarom?
Omdat er voor een nieuw resultaat ook een nieuwe vaardigheid of gedrag nodig is. Want als de coachee deze vaardigheden al zou beheersen, tja, dan zou dit ook niet het gewenste resultaat zijn. Grote kans dat dit dan al realiteit was, en dus geen coachmaterie.
Je kiest een resultaatdoel met zorg omdat je weet dat: Hoe helderder het resultaatdoel, hoe duidelijker het plaatje hoe dat doel zich verhoudt tot hoe de zaken er in het nu voorstaan. Hoe inzichtelijker de stappen worden die nodig zijn om te ondernemen om bij dat doel uit te komen.
Zo zit je in ieder geval met de juiste focus op de juiste weg, en dat is een goed begin.
Maar dan ga je met die ander de uitgezette route bewandelen.
En kom je erachter dat er kennelijk nogal wat afleiding op de route ligt, waardoor ze makkelijk afdwaalt. Of de weg niet zo recht loopt als het er op de kaart uitzag. Maar er allerlei hobbels te nemen zijn, die iets doen met de energie van jullie beiden.
En dan komt het eropaan. Hoe goed is de ‘conditie’ van de coachee om deze hindernissen te nemen? Hoe competent en leerbaar is de ander. Welke aannames en overtuigingen werken belemmerend? En hoe speel jij daarop in?
Je kunt de ander bij de arm pakken en motiverend toespreken, onderwijl de goede kant opduwend. Je kunt zeggen dat de ander zich niet moet aanstellen en dwingend aanmoedigen om nu toch echt wat sneller door te lopen! Je kunt hoorbaar zuchtend naast iemand gaan staan wanneer ze voor de zoveelste keer de berm inloopt. Afgeleid door al het moois dat daar te zien is.
Steeds weer met dat resultaatdoel voor ogen. Daar wil je heen, en die ander moet mee!
Uiteindelijk komt het er echter op neer dat jij het werk doet. Jij duwt of trekt aan de ander, jij zucht en steunt. Jij draagt dingen die niet bij jou horen om sneller bij dat resultaatdoel te komen.
Maar als dit je houding is als pedagogisch coach, dan kun je je afvragen in hoeverre de ander echt iets opsteekt van die route. In hoeverre haar ‘conditie’ verbetert door die wandeling.
Een resultaatdoel dient dan ook vooral het procesdoel dat je wilt zien ontwikkelen.
De ‘conditie’ die je opgebouwd wilt zien worden.
Begin dus inderdaad met stap 1: Het vaststellen van een helder en duidelijk resultaatdoel. Maar ga vervolgens aan de slag met het procesdoel.
Een procesdoel heeft betrekking op het gewenste leerproces dat nodig is om het gewenste resultaat te behalen. Een simpel voorbeeld ervan is bijvoorbeeld een scholing met coaching op de implementatie. Coaching richt zich altijd op het begeleiden van het proces dat nodig is om bij het resultaatdoel uit te komen.
Dit vraagt van een pedagogisch coach om te kunnen aansluiten bij de zone van naaste ontwikkeling van de ander. Welke competenties heeft men al, en welke zijn nodig om te ontwikkelen? Denk bijvoorbeeld aan de pedagogisch professional die het voeren van mentorgesprekken erg moeilijk vindt. Zelf ervaart ze zich niet competent in het voeren van dit soort gesprekken. Ze vindt het spannend om haar plek in het gesprek in te nemen en vanuit de rol als mentor haar inzichten te delen. De overtuiging die daarbij een rol speelt is dat ze mensen niet wil ontstemmen omdat ze zich dan slecht voelt als mens.
Liever gaat ze het uit de weg of vermijd in ieder geval de in haar beleving wat ‘risicovollere’ boodschappen naar ouders.
Voor jou is het de vraag:
Hoeveel verdraagkracht heb jij?
In hoeverre durf je haar te confronteren en bewust te maken van dit gedrag?
In hoeverre durf je haar uit te dagen het anders te doen?
Of stap je in dezelfde blinde vlek en voer je dit gesprek evenmin?
Wanneer je een blijvend nieuw resultaat wilt, dan is het zaak om al je aandacht te richten op het ontwikkelproces dat dit nieuwe resultaat zal ondersteunen.
Daar heb je een resultaatdoel voor nodig.
Concrete actiestappen zodat de coachee ook daadwerkelijk haar neus kan stoten.
En een berg verdraagkracht als coach om hier coachend op aan te haken.
Zodat je het proces kan aanwakkeren dat nodig is.
Wil jij aan de slag met het maken van een goede focus op het resultaat zodat je een goed proces in gang kunt zetten?
Dat kan op twee manieren:
Zelfstandig:
Doe de online e-learning: Bepaal je focus
Samen:
– Schrijf je in voor de Zoom in: Bepaal je focus voor 2025