‘Kijk naar de rode stip in het midden!’ ‘De rest is niet belangrijk, niet te snel, stick op het ijs, hierrrrr kijken.’ Een harde tik op de rode stip. ‘Laat die puck maar gaan als het niet lukt’ ‘Dan gaat het juist mis!’
Ja maar… ratelt het in mijn hoofd. Ik moet die puck toch bij me houden? Als ik die niet heb wat ben ik dan aan het oefenen? En dus kijk ik stiekem toch iets vaker naar de punt van mijn stick. Want daar is die puck. Mijn doel van dit moment.
En dus raak ik hem kwijt, en niet alleen dat. Ik raak ook mijn schaats-flow kwijt en draai vage bochtjes achter een puck aan die al lang niet meer op koers ligt.
We doen een oefening waarbij we rondjes schaatsen over de rode cirkel. Dat betekent overstappen dus. Een kunst op zich als je het mij vraagt. Tegelijk moeten we de puck meenemen met onze stick. En je begrijpt het al, dat hele verhaal moet binnen die cirkel blijven.
Best een opgaaf.
Gelukkig helpt de trainer ons focussen. Niet op de puck dus, maar op die rode stip in het midden van de cirkel. Zodat we als een soort passer in balans (zouden moeten) blijven en daardoor de puck makkelijker meekrijgen. Want die cirkel schaatsen is het doel van de oefening, de puck meekrijgen slechts een middel om bij dat doel te komen.
Na een paar rondjes heb ik hem te pakken, inderdaad, het werkt. Focus op die rode stip terwijl je over de punt van je stick en de puck heen kijkt, et voilà, het lukt!
Haal het jasje van ijs, stick en puck eraf en het wordt heel herkenbaar.
Focussen op de puck in plaats van de rode stip is iets wat je ook in het coachen van medewerkers en het uitzetten van beleid kunt tegenkomen. Wanneer we met een plan aan de slag gaan bestaat de kans dat je je helemaal gaat focussen op het halen van het doel. Met als gevolg dat we ergens halverwege te veel bezig zijn met het doel zelf en de focus op de context van dit doel kwijtraken.
Je schaatst dus maar een beetje achter die puck aan om vervolgens te constateren dat je niet echt meer weet waarom dat zo belangrijk was. Waarna we het hele doel maar loslaten.
Alleen, het doel is maar een middel om bij je uiteindelijke gewenste situatie uit te komen. Natuurlijk is het belangrijk je op dat doel te focussen, het is de weg om langs te ontwikkelen. Een doel hangt echter altijd samen met een context. Het waarom van je hele verhaal.
Wanneer je daar je focus op verliest merk je dat je gewoon maar wat gaat doen. De opbrengst van je inspanningen is niet goed meer te meten, de kaders om binnen bij te stellen ben je kwijt. Dan duurt het niet lang meer voor je de motivatie voor het halen van het doel ook kwijt bent.
Focus op die rode stip dus.
Focus op de context van je doelen.
Kijk over de punt van je stick heen naar het grotere plaatje.
Als coach is het je taak je coachee daarbij te helpen. Wanneer je meedenkt in het vormen van beleid is het je rol steeds weer te vragen naar die context. Zodat er een logisch plan met meetbare doelen uit voortkomt.
Binnenkort mogen veel pedagogisch coaches/ beleidsmedewerkers aan de slag met de jaardoelen voor komend jaar. Het moment dus om hier even bij stil te staan.
Ben jij die persoon?
En lijkt het je fijn wanneer je dit samen kunt doen zodat je kunt sparren over die context en je doelen?
Schrijf je dan HIER in voor de gratis Challenge: Bepaal je Focus voor 2022.