een doorgaande lijn, why?!

Scenario: Als IKC-directeur heb jij zowel opvang als onderwijs onder je dak en wil je daar een verbinding in maken. Jullie hebben jezelf dit jaar dan ook tot doel gesteld de doorgaande lijn van peuters naar kleuters goed neer te zetten.

Hoe pak je dat aan?

Het lijkt een logische stap te beginnen bij wát er moet gebeuren om dit plaatje praktijk te laten worden. Om daarna met elkaar af te stemmen hoe jullie dat gaan doen. Vervolgens ben je helemáál bewust bezig wanneer je deze hoe ook nog vergelijkt met een aantal organisaties om je heen. Op basis daarvan kun je immers een goed verhaal maken voor ouders en de wijk. En voilà, een zichtbaar en goed ogend resultaat.

Toch geeft deze volgorde op de lange termijn een zwak resultaat. Je team weet wel wát het moet doen en bovendien heeft het ook zicht op hoe ze dat doen met elkaar. Het is echter maar de vraag of jullie ook weten waarom je dit doet. En dan bedoel ik niet het antwoord: Omdat je een doorgaande lijn wilt hebben in de school. Maar de vraag daaronder: Wat wil je ermee bereiken?

Het neerzetten van een doorgaande lijn kan gecompliceerd zijn. Het is helaas geen simpele optelsom van opvang en onderwijs met als uitkomst kwaliteit in de doorgaande lijn. Er kunnen bijvoorbeeld verschillende pedagogische visies van onderwijs en opvang-personeel mee spelen. Om nog maar te zwijgen van de verschillen in ontwikkel- en onderwijsdoelen die niet altijd overeenkomen. De beschikbare ruimtes en hun (on)mogelijkheden. Daarnaast krijg je ook te maken met de richtlijnen van de GGD.

Het kan zomaar zijn dat je hoe en wat oplossingen heel wat minder praktisch uitvoerbaar blijken dan gedacht. Gewoon omdat de papieren versie in 3D toch minder goed uit de verf kwam. Je niet helder had waarom je dit wilde en er dus knopen ontstaan in de uitvoering van het wat en hoe. Met als gevolg dat je niet efficiënt kunt bijstellen en evalueren. En zolang dat het geval is zal je het kind en zijn/haar ontwikkeling te kort doen.

Dat klinkt hard. Zeker omdat je weet dat jij en je mensen hard werken om het hoe en wat goed neer te zetten. Echter, hard werken levert niet altijd het gewenste resultaat op als je het doel niet goed voor ogen hebt.

Hoe graag we dus ook beginnen met praktische acties, raad ik je toch aan te starten met de vraag waarom jullie dit gaan doen. De waarom-vraag wordt dan je startpunt voor de identiteit en positionering van de doorgaande lijn. Het helpt jullie de drijfveren en motivatie in beeld te brengen en daar een gezamenlijk project van te maken.

Het mooie is dat vanuit het antwoord op die waarom-vraag vanzelf de hoe en wat vraag komen. Bovendien helpt het je beter af te wegen waarom je iets wel of juist niet gaat doen en hoe dat er dan bij jullie in de organisatie uit komt te zien.

Wil je een stevige basis creëren voor het neerzetten van een doorgaande lijn?
Begin dan met het gezamenlijk doorlopen van de volgende stappen.

1. Waarom.
Breng je drijfveren in kaart. Wat willen jullie bereiken en waarom wil je dat.
Je krijgt nu een plaatje van jullie motivatie waaruit een doel ontstaat.

2. Hindernissen:
Breng de hindernissen in kaart. Wat kan een hinder zijn in het behalen van je doelen.
Wat houd je tegen in je acties. Maak hier een duidelijk overzicht van zodat je samen kunt nadenken hoe je daarmee om gaat wanneer je deze hindernis in praktijk gaat tegenkomen.

3. Uitzetten van de route:
Je waarom-motivatie en het in beeld hebben van je hindernissen is de basis voor jullie route naar het behalen van je doelen. Je kunt nu namelijk goed beoordelen hoe realistisch je acties en doelen zijn in de tijdlijn die jullie samen uitzetten.

4 Wat en Hoe:
Vanuit dit inzicht besluiten jullie samen hoe je dit concreet gaat maken in processen, acties en communicatie onderling, om zo je doel te behalen. Op basis van dit plaatje kunnen jullie je acties makkelijk bijstellen om alsnog het resultaat neer te zetten wat je jezelf als doel hebt gesteld.

Toegegeven, het vraagt even wat tijd en aandacht om met elkaar de waarom-vraag naar tevredenheid te beantwoorden. Zeker aan de start van een schooljaar willen we graag concreet aan de slag. Meters maken. Toch is stilstaan bij het waarom een voorwaarde om tot een succesvol einde te komen. Je ‘waarom’ is de richting-bepalende stap op een lange route. Een belangrijke stap ook omdat je zult merken dat het antwoord naast inzicht ook duurzame energie en werkmotivatie geeft. Precies dat wat je nodig hebt om concreet aan de slag te gaan.

Wil je professioneel advies en begeleiding in dit proces?
Neem dan contact met mij op, ik denk graag met u mee!